woensdag 24 augustus 2011

Pimp eens een Twenty!

Afgelopen winter kocht ik in een opwelling een Raleigh Twenty van ergens de jaren 80. Op de foto zag hij er wel goed uit, maar zoals je weet kan de werkelijkheid wel eens anders zijn…



Het kale frame met al een paar onderdelen
 
Gelukkig was ik er niet veel geld aan kwijt (ik dacht 40 euro). Bij een eerste inspectie bleek al dat de velgen geroest waren, en de pedalen draaiden niet erg goed rond. Maar het frame was intact, en dat is net waarvoor dit model zo geliefd is: de stijfheid ervan.

Op mijn zoektochten doorheen het www botste ik wel eens op foto ’s van andere Twenties die onderworpen werden aan een extreme makeover. Dat leek mij ook wel iets voor mijn Twenty! Na rijp beraad besliste ik om er een sobere, minimalistische snelheidsduivel van te maken.





Coole retro-pedalen!

Sober hield in dat ik er geen enkele kabel aan zou toelaten. Ook dunne, snelle banden waren een noodzaak om er een snelheisduivel van te maken.

Je kan natuurlijk heel ver gaan met veranderingen aan te brengen, maar ik zou niet te ver gaan (alhoewel die grens voor iedereen anders ligt).

Eerst strippen. Dat was op een uurtje gebeurd. Daarna het frame wat opkuisen. Het was mijn bedoeling om het frame te herspuiten, en die bedoeling heb ik nog steeds, maar ik ga er na afwerking eerst eens mee rijden, en er eens aandachtig naar kijken, om daarna te beslissen over de kleur. Er zullen toch niet veel onderdelen af te nemen zijn! Het zal vermoedelijk een bruine tint zijn, in overeenstemming met zadel en handvaten.

Aangezien de fietswinkels hier in België totaal niet geïnteresseerd zijn in projecten waarvoor ze moeite moeten doen, deed ik mijn eerste bestelling dan maar in Duitsland, via een webshop die gespecialiseerd is in chopper-onderdelen. Een kant-en-klaar voorwiel, een losse velg, een 2-speed achternaaf met terugtraprem van Sturmey Archer, retro-pedalen, een gouden ketting (bling bling!), en een strak recht stuur kwamen een week na bestelling binnengelopen. Alles was ook weer in een wip geïnstalleerd, behalve dan het achterwiel, dat nog gespaakt moest worden.


't Is niet al goud dat blinkt, maar deze ketting wel bling bling..

En je denkt dan: de spaaklengte berekenen, snel bestellen, en beginnen inspaken, maar bij het laatste ging het weer mis: geen enkele fietsmaker had die 'speciale' spaaklengte in huis. En bestellen was volgens de ene onmogelijk, volgens de andere wel mogelijk, maar met een levertermijn van 4 à 6 weken... Bij de dichtstbijzijnde fietsmaker kreeg ik vlakaf te horen dat "hij mij niet kon helpen". Erg hé, een fietshandel openhouden, en geen wiel kunnen spaken... Dat hij dan gewoon zei dat hij er geen tijd of zin voor had, daar zou ik nog vrede mee nemen. Weer één winkel minder die ik zal frequenteren... gelukkig is er een overdaad aan fietswinkel in de Antwerpse agglomeratie. En één van mijn afwijkingen is dat ik daar overal al wel eens ben langsgeweest.

Uiteindelijk kwam ik terecht op een webshop in Kapellen, die zijn materiaal in Nederland haalt. Mijn spaken, met een lengte van net 168 mm, stonden op de lijst vermeld. Ik moest ze dan wel per 100 bestellen, terwijl ik er maar 36 nodig heb, maar dat kostte nog veel minder dan dat ik ze op maat zou laten maken. Ik heb dan van de gelegenheid gebruik gemaakt om ineens de banden mee te bestellen. Ik was oorspronkelijk van plan om bruine banden van Schwalbe te monteren, maar die waren niet beschikbaar in 20 inch.

Nu is het wachten op de levering. Niet makkelijk met mijn ongeduld.


Een kleine week nadat ik mijn bestelling had doorgegeven, opeens telefoon uit Nederland: de Continental banden waren niet in voorraad, en of de Schwalbes ook goed zouden zijn. Voor mij geen enkel probleem, want ik heb nog getwijfeld tussen deze twee. En de Schwalbes zijn dan nog een fractie goedkoper...


De originele stalen velgen, met een spikkeltje roest.


Op zaterdagmiddag belde er iemand aan de deur. Een koerier van TNT!! Die mannen leveren ook op zaterdag!? In elk geval sprong ik een gat in de lucht, want nu kon ik eindelijk, eindelijk dat fietsje afwerken. Snel de doos opengerukt, de banden bewonderd, de binnenbanden uit de verpakking, de zadelpen uit de plastiek zak, en tenslotte de doos met de spaken.... oei, die is wel verdacht licht.... zit daar wel iets in?... Nu hebben die sukkels van Hollanders er toch niet gewoon één spaak ingestoken zeker?!! Terwijl ik één DOOS van 100 spaken met nippels had besteld!! Dat is dus één spaak die mij 35 euro kostte... ARRGGGHHHH kiekens!
Ik belde meteen naar de fietshandel die als tussenpersoon fungeert. Hij zou het zo vlug mogelijk oplossen, en inderdaad, tien minuten later ontving ik al een email die hij naar de groothandel geschreven had. Met wat geluk lopen die spaken hier dan eind volgende week binnen. Verdorie toch!! Slecht voor mijn ongeduld. Net nu ik een week lang met de fiets naar het werk kon, omdat Karen verlof heeft. Ik hoopte stiekem al dat het met dit fietsje zou kunnen. Ik had nu nog liever de bestelling gewoon volgende week gekregen, zoals gepland.
Maar goed, we zijn allemaal volwassen, en met dit soort tegenslagen moet je leren leven. Ik ga subiet toch een toerke lopen om de frustratie eruit te gooien.





Extreme makeover! Het nieuwe wiel is ietsje kleiner. Raleigh altijd met haar afwijkende maatvoering!




Nog een ander punt waar ik nog niet aan geraakt heb: door het monteren van nieuwe, veelal alu onderdelen, zal de fiets globaal een stuk lichter worden. Ik heb al een paar onderdelen gewogen.


Zadel en zadelpen leveren een gewichtsbesparing van 131 gram op. Het oude voorwiel weegt maar eventjes 430 gram meer dan het nieuwe in alu!








Even spieken op de website van de Raleigh Twenty community leert mij dat een stock Twenty 36 pound weegt. Dat is in kilo 's 16,3. Ik ben benieuwd wat het gewicht zal zijn als hij klaar is. Dat zal wel een verschil geven, want geen spatborden meer, geen bagagerek, geen kabels, geen kettingbeschermer (alhoewel, dat weet ik nog niet zeker), geen remmen, geen verlichting,....
Een uurtje nadat ik mijn fietsmaker op de hoogte had gebracht van de missende spaken, had ik al een email van de groothandel ontvangen, dat er bij hen een doos van circa 99 spaken met nippels stond... Het zou worden nagezonden. Maar een paar dagen vertraging dus.

En inderdaad, de dinsdag na het weekend wordt het pakje afgeleverd! Dat is sneller dan onze Belgische post kan presteren.
99 mooie glanzende spaken en 100 nippels, waarmee ik 's avonds na het werk nog mee aan de gang ga (het was in de living, maar alé).



Een uur later staat er opeens een wiel! Gespaakt volgens de regels der kunst, waarbij ruimte is gelaten bij het ventiel om de pomp te plaatsen. Na een beetje uitlijning staat hij mooi recht. Ik ben wel een beetje trots.




Zo, velglint erop, buiten- en binnenband, tandwiel, en monteren. De ketting op maat ponsen, en klaar is ie!
 

 
De eerste proefrit.... duurt zowat 5 meter! En het achterwiel blokkeert volledig. De 'remhendel', die ik had vastgemaakt met een colsonbandje, was geknapt, en de hendel blokkeerde de hele zaak. Een stukje aardingskabel zou steviger zijn.

Een nieuwe proefrit dus, met volgende bevindingen:
  • de stuurpen moet worden verlengd; het stuur zit te dicht naar het zadel.
  • telkens als ik moet remmen, moet ik daarna opnieuw van versnelling wisselen.
  • de rem is moeilijk te doseren: iets te hard achteruit duwen doet het achterwiel slippen.
  • de pedalen komen redelijk laag tegen de grond, en dat geeft problemen als ik in bochten wil doortrappen. Dat komt natuurlijk doordat de wielen kleiner geworden zijn (451->406mm), en dus de trapas ook naar beneden is gegaan.
  • de trapas schuurt en houdt tegen. Dat was ook al zo voor de restauratie, maar ik dacht dat dat lag aan de te hoge lagerspanning. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Ik vrees dat ik een trapas met lagers ga moeten recupereren uit een sloopfiets. Of een nieuwe trapas, maar dat ga ik niet doen; het fietsje heeft zo al genoeg gekost.


Ik heb nog een langere stuurpen liggen, en een gebogen stuur. Hierdoor kom ik veel beter over het stuur te liggen, en rijdt de Twenty veel stabieler. Die blijven erop.

Uit nader onderzoek van de trapas blijkt dat het tandwiel te dicht bij het frame draait, en er dan ook tegen schuurt. Aan de lagers mankeert eigenlijk niets. Ik monteer het tandwiel iets verder op de naaf, en klaar is kees.
De kleine en de nog kleinere naast elkaar.

 
De proefrit donderdagavond is bevestigend: ik rijd er vrijdag mee naar het werk!

Amai, dat dingetje rijdt dus inderdaad wel redelijk snel. En door de kleine wielen ben ik vlug op kruissnelheid. In de tunnel rijd ik zelfs een fietser met een randonneur voorbij. Pittig rijdt het in elk geval.
Aan de Burchtse Weel gaat het mis: de torpedo-naaf, die ik provisoir had vastgebonden met een stuk aardingskabel, slaat door. Gedaan met fietsen. Gelukkig is het maar een 10 minuten wandelen. Onze vriendelijke magazijnier Roald helpt mij uit de nood met een slooponderdeel van een oude fiets.

Nu is hij klaar... en kan hij worden bijgezet in the garage of fame!






3 opmerkingen:

  1. Zalig, als je die oude fietsen kunt oplappen en een nieuw leven geven.
    Ik ga er ook eens aan beginnen, een oude Raleigh Superbe die in slechte staat verkeert, roest, gebroken velg enz..
    Ik hoop dat ik het zo netjes kan als jij.
    Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,

    Ik ben onder de indruk van jouw renovatie !

    Heb zelf ook een twenty gekocht en zou deze ook graag een basis upgrade geven.

    Hoewel mijn technische vaardigheden in de verste verte niet aan de uwe kunnen tippen…

    Mag ik vragen bij welke duitse webshop je de reserve onderdelen hebt gekocht ?

    Groeten,

    Vincent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Vincent,

      Bedankt voor het compliment!

      De website waar ik mijn gerief haalde, is
      www.classic-cycle.de

      Denk wel aan de afwijkende maatvoeringen van Raleigh, zeker voor de trapas. Daar steek je zomaar geen nieuwe in.

      Als je toch geen zin zou hebben om eraan te beginnen, zou je kunnen overwegen om die van mij te kopen. Ik ben mijn verzameling toch wat aan het uitdunnen, en deze hangt toch maar in mijn garage, te wachten op een ritje dat maar niet komt...

      Succes!

      Verwijderen