zaterdag 17 augustus 2013

Bienvenue Libéria randonneuse!

Een vakantie in Frankrijk is niet compleet zonder dat je met een randonneur naar huis komt!

Deze vond ik in hartje Grenoble, de stad waar deze Libéria ook gemaakt werd in de jaren 50 van de eeuw waarin ik jong was.

Hij is navenant nog in zeer originele staat. Ik heb hem eigenlijk gekocht voor het kader, dat mij iets kleiner leek dan mijn huidige randonneur. Ook heeft het meer fork rake, zoals men dat in het Engels zegt. Dat wil zeggen dat de voorvork meer naar voren steekt, zodat mijn tenen het spatbord niet raken, en de fiets iets minder nerveus rijdt.

Nu stelt zich alleen de vraag, wat ga ik ermee doen??

Gebruik ik enkel het kader om de onderdelen van mijn andere randonneur erop te zetten? Laat ik hem in originele staat, met als gevolg dat het nooit een fiets zal worden waarmee ik echt zal rijden? Bouw ik met het kader als basis een volledig nieuwe fiets, met de beste onderdelen, zodat ik een randonneur voor het leven heb? Ik weet het nog niet. Ik zal het nog even aanzien. Als jij suggesties hebt, dan hoor ik dat graag!!






Hoge flensnaven van Normandy. Ze zien er nu niet uit, maar mits wat kuiswerk komt dat goed.



Mafac cantilever remmen. Ook onder een laag prut van jaaaaren.




Balhoofdplaatje van Libéria. Ook toen al moest het Engels "the new superb" het merk een internationale uitstraling geven.


Mooi uitgewerkte lugs staan voor een kader van betere kwaliteit.

Versteller van Simplex. Origineel en in werkende staat.

Soubitez achterlicht, waarvan ik vermoed dat het er later opgezet werd.

Originele zadel, merk voor mij tot gisteren onbekend. Ik zal er in elk geval mijn zitvlak niet op parkeren wegens erg doorgezakt.
Simplex achterderailleur functioneert.


Voorderailleur die je met de hendel moet bedienen. Dat zie je niet vaak meer op een fiets. Ergonomie bestond nog niet in de jaren 50.


2 opmerkingen:

  1. Beste

    Als de fiets van mij was (maar dat is hij spijtig genoeg niet) dan liet ik hem in originele staat. Ik zou enkel opkuiswerk doen, remkabels, remblokken, banden (witte!) enz. vervangen indien nodig en het zadel invetten en terug in vorm brengen. De fiets heeft volgens mij toch heel wat unieke onderdelen.
    Voort mijn felicitaties voor je blog. Ik lees je teksten altijd met veel plezier en hoop dat er nog vele zullen volgen.

    Met vriendelijke groeten
    G. Remans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste G

    Bedankt voor de reactie. Blij dat iemand "out there" kan appreciëren wat zich in mijn wereldje afspeelt. Ik zou nog meer willen publiceren, maar het leven komt daar soms tussen, en gelukkig maar!

    Ik ben heel tevreden van de randonneur die ik verleden jaar maakte, maar ik denk dat ik met deze nog beter zou kunnen, omdat de wielbasis van deze langer is, en ik met mijn tenen het spatbord vooraan niet raak (dat gebeurt op de andere wel, en dat is soms aardig schrikken!). Ook heeft het kader van mijn vorige te weinig zijdelings stijfheid, waardoor hij soms een beetje zwabbert.

    Ik zou in elk geval de feel van deze fiets helemaal bewaren. Alleen andere velgen, want op de huidige hangt geen chromé meer op. De Fransen zijn er soms goed in om dingen zodanig op te lappen dat het uiteindelijk helemaal niet meer goed is. Hier hangt zilver verf op de velgen en de vleugelmoeren. En wie weet ook op de remklauwen, maar dat zie je natuurlijk niet op de foto 's. Het verbaast mij altijd hoeveel een foto eigenlijk kan verdoezelen...

    Kom in elk geval gerust eens regelmatig terug. Er zit nog wel wat in de pipeline!

    Karel

    BeantwoordenVerwijderen