zondag 6 oktober 2013

New In (my garage)Box: Libéria randonneur


Today I finished the restoration of a 1950 's Libéria randonneur. It turned out a little different than you would expect from a restoration: it 's more like a complete make-over.


In case you forgot: this was the original!





But I 'm thrilled to see that it meets all of my expectations. Every part on it is exactly what I wanted it to be. 



As you can see, there are some differences between the two nephews: the old one has a slightly sloping top tube. Yet the frame height is exactly the same. The top tube also has the same length. Wheels are completely the same.

So why did I start another project? Well first of all because I 'm too restless, and secondly because the Libéria has a different frame geometry: as you can see below I don 't have any toe-overlap anymore!

The front fork has a bit more rake, resulting in a more relaxed driving behaviour.



Once again I chose the Brooks Swift saddle because it 's a really fine piece of leather. But I went for the titanium one this time. It weighs 100 grams less than the steel one!! Waaw, that should make a real difference... ;-) No, I 'm no weight-weenie, but I didn 't want to be held back by the price of it. Of any part, actually.

The spots are because of the gallon of horse saddle grease I applied to the underside to soften the leather. Slowly but surely the whole saddle will turn brown. And softer of course. Then again, it will take some 1.000K before my sitbones will have left an impression. The brown Swift has done more than 2.000K, and you can only see slight traces of breaking in. But I can easily ride more than a 100K on it without any discomfort.







The nobs on the handlebar maybe look a bit funny, but they really make a difference in comfort while riding long distances. I can now hold my hands different positions without sliding forward. 



Big wheels against a big foot tree.





I 'm really pleased with this bike. I hope it will be my companion for many many miles...



7 opmerkingen:

  1. Proficiat, zeer geslaagd! Weer een fiets gered van de ondergang, gerestaureerd met respect voor het verleden tot een ongetwijfeld fijn rijdende randonneur.
    Gert R.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Gert, bedankt voor uw compliment! De Libéria rijdt inderdaad fantastisch. Ik hoop dat ik hem ooit terug kan rijden naar de plaats (Grenoble) waar hij 60 jaar geleden gebouwd werd...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een plaatje! Ik ben zelf allang op zoek naar een klassieke randonneur om er mooie tochten en vakanties mee te gaan fietsen. Waar heeft u deze vandaan getoverd? En om de stoute schoenen maar meteen aan te trekken heeft u er eentje te koop? Ik hoop graag wat van u te horen. Mijn mailadres: mantel.marc@gmail.com

    Met vriendelijke groet,

    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeer mooi. Ben met een gelijkaardig project bezig. Wat voor banden heb je er op zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Stefan, ook jij bedankt voor je appreciatie. De banden zijn van het Japanse merk Grand Bois. Deze zijn redelijk breed, 42-584, maar ze lopen zo licht als een raceband. Dat komt door de zeer lichte kas onder het rubber. Ze zijn in België niet te krijgen. In Nederland vind je ze bij M-Gineering of Liberté Cycles. Beide zijn echte fietsliefhebbers. Zo zijn er hier in België geen...Hou je ook een verslag bij? Ik lees het graag....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Gert, nog een vraagje. Waar heb je die 650B velgen gevonden?
    Zijn dit de originele die je gepolijst hebt, of zijn het nieuwe.
    Groetjes,
    Stefan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Stefan, de velgen zijn Velo Orange Diagonale 650b. Te krijgen bij Liberté cycles in Wageningen, Nederland. De originele velgen waren van ijzer, en zo rot als moes. Deze zijn gepolijst alu. Succes, Karel

    BeantwoordenVerwijderen